Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych stanowi niezwykle istotny czynnik wpływający na komfort, wydajność oraz bezpieczeństwo podczas jazdy. Utrzymywanie stabilnego poziomu ciśnienia poprzez regularne sprawdzanie go za pomocą manometru jest niezwykle istotne. Jeśli zastanawiasz się, jakie ciśnienie jest zalecane dla Twoich opon i typu roweru, oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc! Koniecznie zapoznaj się z naszym praktycznym poradnikiem.
Ciśnienie w oponach rowerowych w zależności od rodzaju roweru
Poniżej najważniejsze zasady dotyczące poziomu ciśnienia w oponach rowerowych, uwzględniające różne typy rowerów:
- rowery górskie (MTB) – dętki: Zalecane ciśnienie wynosi 2,0-3,5 bara, systemy bezdętkowe: Zalecane ciśnienie to 1,4-2,5 bara;
- rowery szosowe – ogólne: zalecane ciśnienie to 5,0-9,0 barów, szytki: wartość ta powinna być nieco większa, nieco ponad 10 barów;
- rowery crossowe i rowery trekkingowe – optymalne ciśnienie wynosi 2,5-5,5 bara;
- rowery miejskie – zalecane ciśnienie wynosi około 2,5-5,0 barów;
- rowery typu fatbike – zalecane ciśnienie w oponach rowerowych wynosi 0,5-2,0 bara.
Jakie ciśnienie powinno być w oponach rowerów górskich?
Przyjrzyjmy się teraz jak dobrać ciśnienie w oponach do rowerów górskich – biorąc pod uwagę rodzaj roweru i jazdy, a także wagę rowerzysty.
Optymalne ciśnienie w oponach rowerów do trailu:
- opony dętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1,5 bar przód, 1,7 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,6 bar przód, 1,8 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg: 1,7 bar przód, 1,9 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,8 bar przód, 2 bar tył
- opony bezdętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1,2 bar przód, 1,4 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,3 bar przód, 1,5 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg:1,4 bar przód, 1,6 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,5 bar przód, 1,7 bar tył
Ciśnienie w oponach do enduro:
- opony dętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1,4 bar przód,1,6 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,5 bar przód, 1,7 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg: 1,5 bar przód, 1,7 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,4 bar przód, 1,7 bar tył
- opony bezdętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1,1 bar przód, 1,3 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,2 bar przód, 1,4 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg:1,2 bar przód, 1,4 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,8 bar przód, 2 bar tył
Orientacyjne ciśnienie w kołach roweru do downhillu:
- opony dętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1,3 bar przód, 1,5 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,4 bar przód, 1,6 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg: 1,5 bar przód,1,7 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,5 bar przód, 1,7 bar tył
- opony bezdętkowe – masa rowerzysty do 60 kg: 1 bar przód, 1,2 bar tył, masa rowerzysty 60-70 kg: 1,1 bar przód, 1,3 bar tył, masa rowerzysty 70-80 kg: 1,2 bar przód, 1,4 bar tył, masa rowerzysty 80-90 kg: 1,2 bar przód, 1,4 bar tył
Orientacyjne ciśnienie opon roweru do XC:
- dla opon dętkowych 2,25 – masa rowerzysty do 65 kg: 1,2-1,4 bar przód, 1,2-1,4 bar tył, masa rowerzysty 64-73 kg: 1,2-1,4 bar przód, 1,2-1,5 bar tył, masa rowerzysty 73-82 kg: 1,2-1,5 bar przód, 1,3-1,6 bar tył, masa rowerzysty 82-90 kg: 1,3-1,7 bar przód, 1,4-1,7 bar tył, masa rowerzysty ponad 90 kg: 1,4-1,7 bar przód, 1,5-1,8 bar tył
- dla opon tubeless 2,25 – masa rowerzysty do 65 kg: 1,5-1,7 bar przód, 1,5-1,7 bar tył, masa rowerzysty 64-73 kg: 1,5-1,7 bar przód, 1,5-1,8 bar tył, masa rowerzysty 73-82 kg: 1,5-1,8 bar przód, 1,6-1,9 bar tył, masa rowerzysty 82-90 kg: 1,6-2 bar przód, 1,7-2 bar tył, masa rowerzysty ponad 90 kg: 1,7-2 bar przód, 1,8-2,1 bar tył
Optymalne ciśnienie opon w rowerze typu gravel:
- dla opon tubeless 28-30 mm – masa rowerzysty do 64 kg: 2,1– 2,9 bar, masa rowerzysty 64-73 kg: 2,7 – 3 bar, masa rowerzysty 73-82 kg: 3 – 3,4 bar, masa rowerzysty 82-90 kg: 3,4 – 3,6 bar, masa rowerzysty ponad 90 kg: 3,6 – 3,9 bar;
- dla opon dętkowych 28-30 mm – masa rowerzysty do 64 kg: 2,4– 3,2 bar, masa rowerzysty 64-73 kg: 3 – 3,3 bar, masa rowerzysty 73-82 kg:3,3 – 3,7 bar, masa rowerzysty 82-90 kg: 3,7 – 3,9 bar, masa rowerzysty ponad 90 kg: 3,9 – 4,2 bar.

Krzysztof, pasjonat dwóch kółek, od lat dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie rowerów i MTB. Jako autor licznych tekstów, inspiruje innych do odkrywania radości z jazdy na rowerze, niezależnie od terenu. Znany z precyzyjnych porad i ciekawych relacji, Krzysiek nieustannie zgłębia tajniki rowerowego świata, by dzielić się nimi z czytelnikami.