Jakie opony do szosy? Wybieramy najlepsze możliwości

Jakie opony do szosy? Wybieramy najlepsze możliwości

Jakie opony do szosy? Wybór opon do roweru szosowego

Wybór odpowiednich opon do roweru szosowego to decyzja, która może stanowić kluczowy element osiągnięcia optymalnej wydajności podczas treningów czy zawodów. Dobre opony szosowe wyróżniają się nie tylko szybkością i przyczepnością, ale także zapewniają komfort jazdy oraz są odporne na przebicia. W tym poradniku przyjrzymy się głębiej różnym rodzajom opon dostępnych na rynku, ich charakterystyce, przeznaczeniu oraz czynnikom, które warto wziąć pod uwagę podczas dokonywania wyboru. Niezależnie od tego, czy jesteś entuzjastą jazdy na szosie, amatorskim kolarzem czy zawodowym sportowcem, lektura tego artykułu pozwoli Ci dokonać świadomego wyboru opon, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom i preferencjom.

Wybór rowerowych opony szosowych – od czego zacząć?

Ostateczny wybór opon do roweru szosowego zależy od szeregu różnych czynników. Istotną rolę mogą odgrywać między innymi:

  • indywidualne preferencje użytkownika;
  • dążenie do uzyskania maksymalnie wszechstronnego roweru, który łączy w sobie aspekty szybkości i komfortu;
  • styl jazdy;
  • częstotliwość użytkowania;
  • rodzaj tras, które zazwyczaj się pokonuje;
  • koszty zakupu całego zestawu.

Dlatego też wybór odpowiednich opon do roweru szosowego jest procesem indywidualnym, który należy dostosować do własnych potrzeb i oczekiwań.

Jakie opony do szosy? Wybór szerokości opon

Dobre opony do roweru szosowego różnią się w zależności od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika. Osoby, które preferują dynamiczną jazdę i aktywnie uczestniczą w zawodach, zazwyczaj wybierają lekkie modele o szerokości 25-28 mm. Te opony charakteryzują się specjalną mieszanką gumową i bieżnikiem, który minimalizuje opory toczenia, co przekłada się na oszczędność kilku watów energii.

Osoby jeżdżące po gładkich i płaskich asfaltach mogą wybrać węższe modele, np. 25 mm. Obecnie na rynku popularne są opony o szerokości 25 mm, które łączą komfort jazdy z możliwością agresywnego pokonywania zakrętów. Dlatego dominują one także wśród profesjonalnych kolarzy. Węższa opona ma sens jedynie w wyjątkowych sytuacjach, takich jak jazda na czas czy budowa lekkiego lub aerodynamicznego roweru. Warto zauważyć, że coraz rzadziej stosuje się opony o szerokości 23 mm.

Z kolei entuzjaści dłuższych wycieczek i podróży zazwyczaj sięgają po szersze ogumienie o szerokości 28-32 mm. Takie opony często wyposażone są w solidną wkładkę antyprzebiciową oraz bieżnik zapewniający lepszą przyczepność, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak deszcz.

Opona szosowa – mieszanki gumowe

Jednym z kluczowych elementów jest mieszanka gumy, zastosowana w produkcji opony. Opony przeznaczone do wyścigów charakteryzują się zwykle mniejszymi oporami toczenia i doskonałą przyczepnością, jednakże zużywają się one stosunkowo szybko. Z kolei opony endurance mogą przejechać znacznie większą liczbę kilometrów, ale ich osiągi w zakresie prędkości są niższe.

Pora roku oraz warunki atmosferyczne, w których zamierzasz używać danego modelu, mają istotne znaczenie w tej kwestii. Dlatego większość producentów opon szosowych oferuje warianty przeznaczone specjalnie na okres jesienno-zimowy. Podczas jazdy po mokrej nawierzchni czy w niższych temperaturach powietrza, większość standardowych opon może znacząco stracić na przyczepności. Guma staje się twardsza, tracąc elastyczność i właściwości tłumiące.

Opony szosowe – dętkowe, bezdętkowe czy szytkowe?

Na rynku dostępne są trzy główne systemy opon do roweru szosowego. Najpowszechniejszym i najbardziej popularnym systemem są opony dętkowe, stanowiące najprostszą formę ogumienia. Do ich jazdy niezbędna jest opona oraz dętka, co sprawia, że są one łatwe w montażu i powszechnie stosowane przez rowerzystów.

Drugim coraz bardziej popularnym typem są opony bezdętkowe, znane również jako tubeless lub tubeless ready. W tym systemie opona oraz obręcz są zaprojektowane zgodnie z normami tubeless ready (TLR), a w środku ogumienia znajduje się specjalny uszczelniacz, który wulkanizuje mikrotwory w oponie, uszczelniając połączenie rantu felgi ze stopką opony. Choć początkowo stosowane głównie w zawodowym ściganiu, system tubeless ready zdobywa coraz większą popularność także wśród rowerzystów rekreacyjnych.

Trzecim typem są opony szytkowe, zwane także tubulars. W tym przypadku opona jest zszywana w jedną całość z dętką i przyklejana do obręczy za pomocą specjalnego kleju lub taśmy. Szytki są często stosowane w profesjonalnym ściganiu, chociaż obserwuje się coraz większą tendencję do przesiadki na system tubeless ready lub nawet opony dętkowe, ze względu na ich łatwość montażu i konserwację.

Dodatkowo na rynku można spotkać opony skonstruowane w systemie Open Tubulars. Ta technologia pozwala na połączenie właściwości jezdnych szytek z łatwością montażu tradycyjnych opon, co stanowi atrakcyjną opcję dla rowerzystów poszukujących kompromisu pomiędzy wydajnością a łatwością użytkowania.

Zwijana czy drutowana opona do szosy?

Opony zwijane charakteryzują się przede wszystkim niższą masą w porównaniu z modelami drutowymi. Jednakże, idąc w kierunku opon zwijanych, trzeba być przygotowanym na wyższe koszty zakupu. Często opony te są wykonane z gęstszego oplotu, co automatycznie podnosi ich poziom odporności na przebicia oraz poprawia właściwości jezdne. Dla kolarzy zwracających uwagę na wysoką jakość prowadzenia roweru opony zwijane są często preferowaną opcją.

W przypadku opon drutowych istnieje ryzyko odkształcenia się rantu, który jest wykonany z metalowego drutu. W większości przypadków takie uszkodzenie dyskwalifikuje oponę do dalszego użytku. W oponach zwijanych takiego ryzyka nie ma, ponieważ rant jest wykonany z kevlaru. W ostatecznym rozrachunku, decyzja między oponami zwijanymi a drutowymi zależy od indywidualnych preferencji oraz priorytetów użytkownika.

Ochrona opon szosowych przed przebiciami

Poszukując idealnych opon, na pewno natrafimy na informacje dotyczące różnych rodzajów wkładek, które mają zwiększyć odporność ogumienia na uszkodzenia. Choć nie są one tak skuteczne jak systemy stosowane w oponach turystycznych, w przypadku opon szosowych istotna jest również niska masa. Istnieje kilka sposobów na zwiększenie ochrony.

Jednym z nich jest łączenie trzech lub czterech warstw oplotu o bardzo dużej gęstości. Dodatkową korzyścią tego rozwiązania jest minimalne zwiększenie oporów toczenia, co choć nieznaczne, wpływa na ogólną jakość produktu.

W kontekście wkładek stosuje się także różnego rodzaju materiałowe wzmocnienia, które zachowują niską masę, jednocześnie znacząco podnosząc odporność na mechaniczne uszkodzenia i przebicia. Te innowacyjne rozwiązania są projektowane tak, aby zapewnić rowerzyście nie tylko szybkość, ale także bezpieczeństwo i trwałość opony, co jest kluczowe podczas intensywnej jazdy szosowej.

Jakie zatem opony szosowe wybrać?

Przy wyborze opon do roweru szosowego warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Należy rozważyć, gdzie będziesz używać opon. Jeśli zależy nam na osiągach, warto rozważyć droższe modele opon zwijanych, które charakteryzują się niską wagą, wytrzymałością i doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Kolejnym istotnym kryterium jest szerokość opony. Do jazdy po gładkim terenie asfaltowym, do szybkiej jazdy i dla osób, które biorą udział w zawodach, sprawdzą się opony 25-28 mm. Jeśli natomiast preferujesz bardziej zróżnicowane trasy, zdarza Ci się jeździć po szutrowym terenie, możesz postawić na szerszy profil 28-32 mm.

Istotne jest również przeznaczenie opony. Niektóre modele mogą być przeznaczone wyłącznie do jazdy w suchych warunkach, zapewniając przy tym maksymalne osiągi w takich warunkach. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z przeznaczeniem opony, aby wybrać model, który najlepiej spełni nasze oczekiwania i potrzeby w zakresie jazdy szosowej.