Zaznacz stronę

Montaż hamulców tarczowych w rowerze – to warto wiedzieć

Troska o hamulce w rowerze jest niezwykle ważnym aspektem, mającym istotny wpływ nie tylko na komfort naszej podróży, ale także na zapewnienie bezpieczeństwa. Na rynku dostępne są różne hamulce rowerowe dostosowane do specyfiki różnych typów rowerów. W ostatnim czasie obserwuje się rosnącą popularność hamulców tarczowych, które zaczynają być stosowane powszechnie we wszystkich modelach jednośladów. Co stoi za tą popularnością oraz jak prawidłowo zamontować hamulce tarczowe w rowerze, gdy decydujesz się na to rozwiązanie? W tym artykule omówimy szczegółowo te kwestie.

Jak działają hamulce tarczowe?

Wprowadzenie hamulców tarczowych do rowerów datuje się na 1972 rok, a przez ten czas przeszły one liczne modyfikacje. Niezmiennie jednak utrzymuje się efektywna zasada ich funkcjonowania, co świadczy o doskonałym opracowaniu tego mechanizmu, który nadal sprawdza się doskonale. Początkowo hamulce tarczowe były stosowane głównie w rowerach górskich (MTB), gdzie potrzebny był bardziej wytrzymały i niezawodny system hamulcowy niż tradycyjne szczęki. 

Ich działanie opiera się na zasadzie tarcia, generowanego przez nacisk klocków hamulcowych na tarczę. Rowerzysta ma pełną kontrolę nad decyzją, kiedy skorzystać z hamulców, dzięki zaciskowi umieszczonemu na kierownicy.

Wówczas następuje naprężenie linki hamulcowej, umieszczonej w przewodzie. W niektórych wariantach tego rozwiązania przewód ten zawiera dodatkowo płyn, który nie tylko podnosi skuteczność działania, ale także zapobiega zużyciu elementów. Ten proces naprężania linki skutkuje reakcją zacisku, który zaczyna dociskać klocki hamulcowe do tarczy.

Jak można zauważyć, zasada funkcjonowania nie jest skomplikowanym mechanizmem. Niemniej jednak, dlaczego zatem hamulce tarczowe do roweru okazują się być bardziej efektywne niż tradycyjne hamulce szczękowe? Kluczowa różnica tkwi w tym, że hamulce szczękowe są bardziej podatne na wpływ warunków atmosferycznych, zwłaszcza wilgoci. W przypadku dostania się wody do ich mechanizmu, ich wydajność może znacznie spadać.

Wyższa odporność na wilgoć i warunki atmosferyczne hamulców tarczowych jest szczególnie istotna. Dlatego też, jak już wspomniano, w początkowych fazach ich stosowania dominowały głównie w rowerach górskich (MTB). Współcześnie jednak można je spotkać nawet w jednośladach miejskich, również niejeden rower szosowy jest współcześnie wyposażony w to rozwiązanie.

Hamulce tarczowe w rowerze – zalety i wady

Wśród zalet hamulców tarczowych należy wymienić:

  • zapewniają większą siłę hamowania przy mniejszym nakładzie siły na nacisk klamki na kierownicy;
  • zachowują parametry niezależnie od warunków pogodowych, są odporne na deszcz, śnieg, co ma znaczenie w zwiększeniu bezpieczeństwa;
  • eliminują zużywanie obręczy kół, co wpływa na dłuższą żywotność;
  • zachowują parametry podczas długotrwałego hamowania;
  • skuteczne nawet przy stromych zjazdach.

Jeśli natomiast chodzi o wady tego rozwiązania, to są to w zasadzie tylko dwa aspekty:

  • hamulce tarczowe z tarczami są nieco cięższe niż tradycyjne – to jednak kwestia priorytetów – wybór między wagą a pewnością hamowania w deszczu;
  • koszty eksploatacji hamulców hydraulicznych – wymagają od czasu do czasu odpowietrzenia czy uzupełniania płynu, koszty te wydają się wyrównywać, biorąc pod uwagę drogie klocki tradycyjnych hamulców do obręczy karbonowych i ich szybsze zużycie.

Koniecznie sprawdź porównanie tradycyjnych hamulców rowerowych v-break i hamulców tarczowych.

Jak zamontować hamulce tarczowe krok po kroku?

Teraz czas przyjrzeć się procesowi montażu hamulców tarczowych, szczególnie jeśli będziesz to robić pierwszy raz. Choć cała procedura nie jest skomplikowana, wymaga pewnej dozy cierpliwości i precyzji.

Na początek konieczne jest dokładne przyjrzenie się ramie roweru, a zwłaszcza obszarowi przy widelcu. Obecność otworów do montażu hamulców tarczowych ułatwi cały proces. Potencjalne trudności mogą jednak się pojawić, gdy zdemontujesz koło i skoncentrujesz się na piaście. Niestety, nie wszystkie piasty posiadają otwory do instalacji hamulców tarczowych, co może stanowić potencjalny problem.

Montaż tarczy na piaście 

Tego nie da się przeskoczyć w żaden sposób  – jeśli chcesz zamontować nowe hamulce tarczówki, konieczne będzie koło, które będzie posiadać piastę umożliwiającą montaż hamulców tarczowych. Po przygotowaniu wszystkich niezbędnych elementów pierwszym krokiem jest zamontowanie tarczy na wspomnianej piaście. Istotne jest, aby nie zaciskać jej nadmiernie, a raczej wykonać to z odpowiednim wyczuciem. To szczególnie istotne w kontekście kolejnego etapu, który obejmuje instalację zacisków.

Montaż zacisku

W przypadku ramy z istniejącym systemem mocowania śrub konieczne jest ich precyzyjne dokręcenie w określonym miejscu. Jeżeli rower nie posiada odpowiednich otworów do montażu hamulców tarczowych, istnieje alternatywna opcja, a mianowicie zakup specjalnego adaptera, który umożliwi instalację zacisków. Wśród doświadczonych rowerzystów panują podzielone opinie na temat skuteczności adapterów, jednak w przypadku braku innych opcji stanowią one jedyną dostępną alternatywę.

Montowanie zacisków

Kolejnym krokiem jest ponowne zamocowanie koła na ramie, upewniając się, że wszystkie komponenty posiadają wystarczającą ilość miejsca i idealnie do siebie pasują, eliminując jakiekolwiek luzowanie. Po zamocowaniu zacisków należy przenieść się do kierownicy, na której konieczne jest umieszczenie mechanizmu zaciskowego, łączącego się przewodem hamulcowym z zaciskiem przy tarczy. Ważne jest, aby przewód był najpierw montowany na elementach związanych z tarczą, a dopiero potem przy zaciskach na kierownicy.

Przeprowadzenie przewodu hamulcowego

Procedura przeprowadzenia przewodu hamulcowego może różnić się w zależności od wybranego modelu hamulców tarczowych oraz struktury posiadanej ramy. Z tego powodu, zanim przystąpisz do prac, istotne jest sprawdzenie, którędy będzie biegł przewód oraz ewentualny demontaż elementów, które mogą stanowić przeszkodę w jego poprowadzeniu. Po zakończonej instalacji konieczne jest ich ponowne zamontowanie w identyczny sposób, jak przed rozpoczęciem całego procesu.

Regulacja hamulca tarczowego po zamontowaniu

Po wykonaniu wszystkich wymienionych wcześniej czynności konieczne jest przeprowadzenie właściwej regulacji. W tym celu należy unieść koło z zamontowanymi hamulcami tarczowymi i delikatnie je obracać. W określonym momencie należy nacisnąć klamkę hamulca, sprawdzając, czy mechanizm zaciskowy przy tarczy działa z pożądaną siłą.

W razie wątpliwości możliwe jest dostosowanie siły zacisku poprzez regulację śrub znajdujących się przy tarczy. Cały proces, obejmujący montaż hamulców i ich regulację, wymaga subtelności, która może być wyzwaniem dla mniej doświadczonych rowerzystów.

Dzięki skutecznemu układowi hamulcowemu możesz cieszyć się spokojem wynikającym z pewności, że hamulce są gotowe na każde wyzwanie. Odpowiedni montaż i konserwacja przekładają się na bezpieczeństwo podczas rowerowych przygód. Chcesz się dowiedzieć więcej na temat kluczowych elementów w działaniu mechanizmu roweru? Sprawdź, jakie są rodzaje łańcuchów rowerowych.