Spis treści
Montaż hamulców tarczowych w rowerze – to warto wiedzieć
Troska o hamulce w rowerze jest niezwykle ważnym aspektem, mającym istotny wpływ nie tylko na komfort naszej podróży, ale także na zapewnienie bezpieczeństwa. Na rynku dostępne są różne hamulce rowerowe dostosowane do specyfiki różnych typów rowerów. W ostatnim czasie obserwuje się rosnącą popularność hamulców tarczowych, które zaczynają być stosowane powszechnie we wszystkich modelach jednośladów. Co stoi za tą popularnością oraz jak prawidłowo zamontować hamulce tarczowe w rowerze, gdy decydujesz się na to rozwiązanie? W tym artykule omówimy szczegółowo te kwestie.
Jak działają hamulce tarczowe?
Wprowadzenie hamulców tarczowych do rowerów datuje się na 1972 rok, a przez ten czas przeszły one liczne modyfikacje. Niezmiennie jednak utrzymuje się efektywna zasada ich funkcjonowania, co świadczy o doskonałym opracowaniu tego mechanizmu, który nadal sprawdza się doskonale. Początkowo hamulce tarczowe były stosowane głównie w rowerach górskich (MTB), gdzie potrzebny był bardziej wytrzymały i niezawodny system hamulcowy niż tradycyjne szczęki.
Ich działanie opiera się na zasadzie tarcia, generowanego przez nacisk klocków hamulcowych na tarczę. Rowerzysta ma pełną kontrolę nad decyzją, kiedy skorzystać z hamulców, dzięki zaciskowi umieszczonemu na kierownicy.
Hamulce tarczowe w rowerze – zalety i wady
Wśród zalet hamulców tarczowych należy wymienić:
- zapewniają większą siłę hamowania przy mniejszym nakładzie siły na nacisk klamki na kierownicy;
- zachowują parametry niezależnie od warunków pogodowych, są odporne na deszcz, śnieg, co ma znaczenie w zwiększeniu bezpieczeństwa;
- eliminują zużywanie obręczy kół, co wpływa na dłuższą żywotność;
- zachowują parametry podczas długotrwałego hamowania;
- są skuteczne nawet przy stromych zjazdach.
Jeśli natomiast chodzi o wady tego rozwiązania, to są to w zasadzie tylko dwa aspekty:
- hamulce tarczowe z tarczami są nieco cięższe niż tradycyjne – to jednak kwestia priorytetów – wybór między wagą a pewnością hamowania w deszczu;
- koszty eksploatacji hamulców hydraulicznych – wymagają od czasu do czasu odpowietrzenia czy uzupełniania płynu, koszty te wydają się wyrównywać, biorąc pod uwagę drogie klocki tradycyjnych hamulców do obręczy karbonowych i ich szybsze zużycie.
Koniecznie sprawdź porównanie tradycyjnych hamulców rowerowych v-break i hamulców tarczowych.

Krzysztof, pasjonat dwóch kółek, od lat dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie rowerów i MTB. Jako autor licznych tekstów, inspiruje innych do odkrywania radości z jazdy na rowerze, niezależnie od terenu. Znany z precyzyjnych porad i ciekawych relacji, Krzysiek nieustannie zgłębia tajniki rowerowego świata, by dzielić się nimi z czytelnikami.