Zaznacz stronę

Wiedza dotycząca wentyli rowerowych tylko pozornie zdaje się być pozbawiona praktycznego zastosowania. Przekonała się o tym niejedna osoba, która niespodziewanie znalazła się w sytuacji, kiedy próbowała napompować dętkę niewłaściwym rodzajem pompki! Dowiedz się, jakie są typy wentyli rowerowych. Poznaj także metody ich identyfikacji na swoim rowerze.

Dlaczego warto sprawdzić wentyl rowerowy?

Warto rozpocząć od wyjaśnienia istoty sprawdzania rodzaju wentyla w rowerze. Wiele osób korzystających z jednośladów pomija ten krok, kontynuując jazdę aż do momentu, gdy ilość powietrza w dętkach zaczyna wpływać na bezpieczeństwo i komfort podróży. Dla bezpieczeństwa jazdy konieczne jest odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach.

Kłopoty pojawiają się jednak w chwili konieczności pompowania kół w trakcie podróży, na przykład na stacji benzynowej. Okazuje się, że dostępne tam urządzenia do pompowania mogą nie być kompatybilne, a używana wcześniej pompka z poprzednich rowerów może odmówić współpracy z nowym modelem.

Rodzaje wentyli rowerowych

Aby uniknąć podobnych sytuacji, zaleca się wcześniejsze sprawdzenie typu wentyla w rowerze. Wyróżnia się podstawowe trzy rodzaje wentyli rowerowych:

  • Wentyl Dunlop;
  • Wentyl Schradera;
  • Wentyl Presta.

Rozpoznanie typu wentyla w rowerze jest zadaniem prostym. Każdy z nich charakteryzuje się nieco odmienną budową, rozmiarem i szerokością, co sprawia, że trudno go pomylić z innym.

Wentyl Dunlop – DV – charakterystyka

Wentyl Dunlop, oznaczany także jako DV (Dunlop Valve), reprezentuje klasyczny model, którego historia sięga roku 1891. Jest to model rzadko spotykany, jednak wciąż obecny w rowerkach dziecięcych oraz niektórych rowerach miejskich. Popularny był również w rowerach starszego typu – składakach. Jego prosta budowa sprawia, że jest on trudny do pomylenia z innymi typami wentyli.

Wentyl rowerowy Dunlop składa się z metalowej rurki, w której znajduje się sworzeń z metalową kulką. Charakteryzuje go wyjątkowa prostota i solidność, co sprawia, że jest trudny do uszkodzenia.

Aby spuścić powietrze z opony wyposażonej w wentyl Dunlop, konieczne jest całkowite odkręcenie zaworu i wyjęcie wewnętrznego wkładu. Następnie wystarczy nasadzić pompkę na końcówkę wentyla, ewentualnie zablokować, jeśli urządzenie do pompowania posiada taką opcję.

Jednak podobnie jak wiele starszych rozwiązań, wentyle rowerowe Dunlop posiadają pewne ograniczenia. Jednym z nich jest brak możliwości precyzyjnego spuszczania tylko niewielkiej ilości powietrza z opony bez użycia pompki. Po odkręceniu zaworu powietrze uchodzi stosunkowo szybko, co może być uciążliwe. Ponadto, w wentylach tego typu nie można dokładnie sprawdzić ciśnienia w dętce.

Wentyl Presta – FV lub SV – charakterystyka

Wentyl Presta, identyfikowany również jako FV (French Valve) lub SV (Sclaverand Valve), znany jest także pod nazwą wentyl francuski. W latach dwudziestych XX wieku firma Michelin otrzymała patent na ten element. Jest on powszechnie stosowany głównie w rowerach szosowych, ze względu na swoje proporcje dostosowane do wąskich kół. Jednak obecnie coraz częściej spotyka się go również w innych typach jednośladów, obejmując modele crossowe, górskie, miejskie oraz trekkingowe.

Konstrukcja wentyla Presta obejmuje gwintowaną rurkę, trwale połączoną z dętką. Wewnątrz znajduje się rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Aby odkręcić zawór Presta, konieczne jest przekręcenie końcówki o 1,5-2 pełne obroty. Następnie, zgodnie ze standardową procedurą, nasadzić pompkę i rozpocząć proces pompowania.

Zaleca się, aby nigdy całkowicie nie odkręcać końcówki tego wentyla, ponieważ wtedy znajdujący się w nim boczek staje się wyjątkowo podatny na uszkodzenia. Jeżeli celem jest jedynie delikatne spuszczenie powietrza z dętki z wentylem Presta, zaleca się delikatne odkręcenie końcówki, a następnie naciśnięcie wentyla.

Wentyle rowerowe Presta mają kilka istotnych zalet. Jedną z nich jest ich znakomita szczelność, co wpływa korzystnie na trwałość i efektywność. Ponadto cechują się one solidnością i wytrzymałością, a ich montaż nie wymaga otworu o dużym rozmiarze w obręczy.

Wentyl Schradera – AV – charakterystyka

Wentyl Schradera, czyli popularny wentyl samochodowy, oznaczany jest symbolem AV (Auto Valve), co jest analogiczne do oznaczenia używanego w zaworach samochodowych. Nazwa wskazuje na powszechne zastosowanie tych wentyli w pojazdach samochodowych. Pomysłodawcą był August Schrader, a opatentowany w Stanach Zjednoczonych już w 1893 roku. Wentyl typu Schrader jest też powszechnie używany w większości systemów amortyzacji powietrznej.

Skonstruowany z metalowej rurki, zarówno gwintowanej od zewnątrz, jak i od wewnątrz, wentyl samochodowy Schradera obejmuje wewnętrzny rdzeń, wyposażony w dwie uszczelki oraz sprężynkę. Działa to poprzez zamknięcie zaworu za pomocą uszczelek, sterowanej przez sprężynkę. Warto zaznaczyć, że wysokie ciśnienie powietrza w oponie generuje dodatkową siłę, wzmacniając tę konstrukcję.

Średnica, jaką ma wentyl Schrader jest identyczna, jak w przypadku Dunlopa, co sprawia, że nie jest on uniwersalnie kompatybilny z wszystkimi rodzajami obręczy w rowerach. W przypadku konieczności dostosowania najlepszym rozwiązaniem może być wymiana dętki na taką, która posiada właściwy typ wentyla.

Spuszczanie powietrza z opony rowerowej z wentylem Schradera, należy delikatnie nacisnąć igłę, przy użyciu na przykład wkrętaka. Przed procesem pompowania, należy zdjąć plastikową zaślepkę z wentyla, zamocować wężyk na rurkę lub zacisnąć głowicę na zaworze. Po zakończonym pompowaniu ważne jest, aby ponownie zamocować osłonkę.

Jednym z głównych atutów wentyla rowerowego Schradera jest jego wszechstronność, pozwalająca na pompowanie dętki praktycznie każdym rodzajem pompki – zarówno tych przeznaczonych do rowerów, jak i samochodów. Dzięki temu rower z takim wentylem napompujesz praktycznie na każdej stacji benzynowej.

Koła tubeless, czyli systemy bezdętkowe

Alternatywą dla tradycyjnych opon w rowerach są opony bezdętkowe, znane również jako tubeless. W tym modelu wentyl jest bezpośrednio przykręcany do obręczy. Rower wyposażony w system bezdętkowy charakteryzuje się niższą masą, a także zredukowanym ryzykiem złapania gumy. Wewnętrzną część opony wypełnia specjalny uszczelniacz oparty na lateksie, zwany mleczkiem, który w przypadku przebicia reaguje na gwałtowną zmianę ciśnienia, zastygając i zabezpieczając przed uciekaniem powietrza przez powstałą dziurę.

W większości przypadków koła tubeless są zaprojektowane zgodnie ze standardem Presta. Dla potencjalnego użytkownika oznacza to największą wygodę i możliwość swobodnego pompowania roweru w różnorodnych sytuacjach. Mimo że koła bezdętkowe są nieco droższe niż tradycyjne, ich zaletą jest potencjalna oszczędność dzięki zmniejszonemu ryzyku złapania gumy.

Aby wybrać odpowiednią dętkę rowerową, warto kierować się przede wszystkim jakością. To ona decyduje nie tylko o komforcie jazdy, lecz także o bezpieczeństwie, co staje się szczególnie kluczowym elementem niezależnie od rodzaju trasy, jaką zamierzasz jeździć.