Wentyl Dunlop – DV – charakterystyka
Wentyl Dunlop, oznaczany także jako DV (Dunlop Valve), reprezentuje klasyczny model, którego historia sięga roku 1891. Jest to model rzadko spotykany, jednak wciąż obecny w rowerkach dziecięcych oraz niektórych rowerach miejskich. Popularny był również w rowerach starszego typu – składakach. Jego prosta budowa sprawia, że jest on trudny do pomylenia z innymi typami wentyli.
Wentyl rowerowy Dunlop składa się z metalowej rurki, w której znajduje się sworzeń z metalową kulką. Charakteryzuje go wyjątkowa prostota i solidność, co sprawia, że jest trudny do uszkodzenia.
Aby spuścić powietrze z opony wyposażonej w wentyl Dunlop, konieczne jest całkowite odkręcenie zaworu i wyjęcie wewnętrznego wkładu. Następnie wystarczy nasadzić pompkę na końcówkę wentyla, ewentualnie zablokować, jeśli urządzenie do pompowania posiada taką opcję.
Jednak podobnie jak wiele starszych rozwiązań, wentyle rowerowe Dunlop posiadają pewne ograniczenia. Jednym z nich jest brak możliwości precyzyjnego spuszczania tylko niewielkiej ilości powietrza z opony bez użycia pompki. Po odkręceniu zaworu powietrze uchodzi stosunkowo szybko, co może być uciążliwe. Ponadto, w wentylach tego typu nie można dokładnie sprawdzić ciśnienia w dętce.
Wentyl Presta – FV lub SV – charakterystyka
Wentyl Presta, identyfikowany również jako FV (French Valve) lub SV (Sclaverand Valve), znany jest także pod nazwą wentyl francuski. W latach dwudziestych XX wieku firma Michelin otrzymała patent na ten element. Jest on powszechnie stosowany głównie w rowerach szosowych, ze względu na swoje proporcje dostosowane do wąskich kół. Jednak obecnie coraz częściej spotyka się go również w innych typach jednośladów, obejmując modele crossowe, górskie, miejskie oraz trekkingowe.
Konstrukcja wentyla Presta obejmuje gwintowaną rurkę, trwale połączoną z dętką. Wewnątrz znajduje się rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Aby odkręcić zawór Presta, konieczne jest przekręcenie końcówki o 1,5-2 pełne obroty. Następnie, zgodnie ze standardową procedurą, nasadzić pompkę i rozpocząć proces pompowania.
Koła tubeless, czyli systemy bezdętkowe
Alternatywą dla tradycyjnych opon w rowerach są opony bezdętkowe, znane również jako tubeless. W tym modelu wentyl jest bezpośrednio przykręcany do obręczy. Rower wyposażony w system bezdętkowy charakteryzuje się niższą masą, a także zredukowanym ryzykiem złapania gumy. Wewnętrzną część opony wypełnia specjalny uszczelniacz oparty na lateksie, zwany mleczkiem, który w przypadku przebicia reaguje na gwałtowną zmianę ciśnienia, zastygając i zabezpieczając przed uciekaniem powietrza przez powstałą dziurę.
W większości przypadków koła tubeless są zaprojektowane zgodnie ze standardem Presta. Dla potencjalnego użytkownika oznacza to największą wygodę i możliwość swobodnego pompowania roweru w różnorodnych sytuacjach. Mimo że koła bezdętkowe są nieco droższe niż tradycyjne, ich zaletą jest potencjalna oszczędność dzięki zmniejszonemu ryzyku złapania gumy.
Aby wybrać odpowiednią dętkę rowerową, warto kierować się przede wszystkim jakością. To ona decyduje nie tylko o komforcie jazdy, lecz także o bezpieczeństwie, co staje się szczególnie kluczowym elementem niezależnie od rodzaju trasy, jaką zamierzasz jeździć.