Zaznacz stronę

Rozpoczęcie sezonu to ten moment, w którym wielu kolarzy amatorów ze smutkiem dostrzega, że ich świeżo wyjęty ze strychu lub piwnicy rower zamiast dwóch pięknie napompowanych kół, ma dwie sflaczałe opony. Wykorzystanie pompki rowerowej to więc jedna z podstawowych umiejętności każdego rowerzysty. Jaka pompka do roweru będzie najodpowiedniejsza dla Ciebie? Odpowiedzi szukaj w naszym tekście. 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu pompki rowerowej?

Podczas wyboru pompki rowerowej powinieneś skupić się na kilku istotnych kwestiach, które pomogą określić Twoje zapotrzebowanie i potencjalny sposób wykorzystania sprzętu. Zacznij od określenia, czy pompka jest kompatybilna z wentylem na Twoich oponach rowerowych. Istnieją trzy rodzaje wentyli, o których opowiemy Ci w dalszej części naszego tekstu.

Równie istotną kwestią będzie typ roweru, który posiadasz. Częściej przychodzi Ci jeździć po miejskich ścieżkach rowerowych, na których regularnie spotkać możesz stacje naprawcze? A może regularnie ruszasz na rowerowy offroad po górskich szlakach i myślisz o tym, aby zabrać ze sobą pompkę do kompaktowego bagażu? Właśnie dlatego powinieneś pochylić się też nad kwestią rodzaju roweru i jego przeznaczenia w codziennym użytkowaniu.

To jednak nie wszystko. Decydując się na zakup pompki rowerowej, rozważ też miejsce, w którym planujesz uzupełnić brakujące ciśnienie w oponach rowerowych. W domu zawsze możesz pozwolić sobie na wykorzystywanie większych rodzajów pompek. W trasie zaś liczyć będziesz każdy dodatkowy kilogram i Twoim marzeniem pewnie okażą się lekkie pompki.

Przyglądając się rozmiarowi rowerowych pompek, rozwiążesz też kwestię szybkości wypełniania opony powietrzem. Z reguły te większe pozwalają wygenerować mocniejsze ciśnienie, dzięki czemu koła są napompowane w krótszym czasie. Pamiętaj jednak, że nie jest to reguła i nawet najmniejsze sprzęty mogą zaskoczyć i w pełni dopasować się do Twoich oczekiwań. Ciekawym rozwiązaniem jest manometr wbudowany bezpośrednio w pompkę, który pozwoli ci precyzyjnie kontrolować ciśnienie w oponach. Nie wahaj się więc próbować, aby znaleźć optymalne rozwiązanie dla siebie.

Na koniec weź też pod uwagę, że ostateczny wybór będzie w dużej mierze zależał od Twojego budżetu. Istnieją pompki o różnych cenach, ich zakres będzie bardzo szeroki, dlatego przygotuj się na długie rozważania. Niemniej nie kieruj się jedynie ceną. Wybierz pompkę wykonaną z solidnych materiałów, które wytrzymają wiele lat użytkowania i zapewnią niezawodność nawet w najtrudniejszych warunkach.

Tak jak wspomnieliśmy na początku naszego tekstu, niezależnie czy posiadasz opony bezdętkowe, czy opony z dętką, spotkać możesz różne rodzaje wentyli, które umożliwią wypełnianie ich powietrzem. Istnieją trzy główne rodzaje wentyli:

  1. Wentyl Presta;
  2. Wentyl Schradera;
  3. Wentyl Dunlop.

Wentyl Presta

Ten długi i smukły wentyl, znany jest również jako wentyl francuski. Możesz go też spotkać pod skrótowcami takimi jak SV LUB FV. Zawór charakteryzuje się małym otworem w czubku, który wymaga odkręcenia nakrętki przed pompowaniem. Jest on stosowany w rowerach szosowych, ale także w rowerach górskich.

Wentyl Schrader

Nie bez powodu ten rodzaj wentyla określa się mianem samochodowego. Stosowany jest głównie w rowerach dziecięcych, rowerach miejskich oraz rowerach górskich z wytrzymałymi obręczami. To zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj, który spotkasz w większości jednośladów poruszających się po naszych drogach i ścieżkach rowerowych. Aby go opisać, stosuje się skrótowiec AV. 

Wentyl Dunlop

W jego przypadku rozpoznasz go dzięki skrótowi DV. Jego charakterystyczna cecha to stożkowaty profil z otworem na końcu, który jest zakrywany za pomocą nakrętki. Coraz rzadziej można go spotkać, wypierany jest raczej przez dwa pierwsze rodzaje wentyli. Jeszcze do lat 90. to on królował na polskim rynku, co pokazuje, jak wiele uległo zmianie w kwestii rozwoju technicznej infrastruktury w naszym kraju.

Rodzaje pompek rowerowych

Wiesz już, że wybór pompki rowerowej zależeć będzie od wielu czynników, spośród których szczególną uwagę zwrócisz na rodzaj i rozmiar opony rowerowej, do której będzie przeznaczona, jej kompaktowość i cenę. W dokonaniu odpowiedniej decyzji pomoże Ci też wiedza, jakie rodzaje pompek rowerowych spotkasz na rynku. Podzielić możemy je na cztery najistotniejsze kategorie:

  1. Pompki ręczne;
  2. Pompki nożne;
  3. Pompki CO2;
  4. Pompki stacjonarne.

Pompki ręczne

Idealne do podróży. Z reguły są one małych rozmiarów, do napędzania w ruch służy siła mięśni rąk, a powietrze jest wtłaczane przez specjalny wężyk. Część modeli ma rozkładane nóżki, dzięki czemu można postawić je na ziemi. Niestety nie zawsze posiadają manometr, przez co to, jak mocno napompowana jest dętka, można sprawdzić, tylko dotykając opony.

Pompki nożne

Co do zasady częściej są one większe od pompek ręcznych i łatwiej też spotkać w nich manometr. Są jednak też cięższe i mniej kompaktowe. Lepiej sprawdzają się jako sprzęt wykorzystywany do uzupełnienia brakującego powietrza przed rozpoczęciem podróży. Ich sposób działania jest podobny do pompek ręcznych, tyle tylko, że te zawsze stoją na ziemi. Obsługiwać będziesz je stopami, a to wszystkie mięśnie nóg odpowiadać będą za tempo pracy.

Pompki CO2

Wykorzystują kartusze (wyglądające jak naboje) z dwutlenkiem węgla do szybkiego pompowania opon. Są przenośne i pozwalają błyskawicznie uporać się z awarią lub zwykłym ujściem powietrza. Mają jednak jeden minus. Naboje CO2 są jednorazowego użytku, więc warto mieć przy sobie spory zapas w razie pilnej potrzeby.

Pompki stacjonarne

To najczęściej największe i najbardziej wydajne pompki, które praktycznie zawsze posiadają w swoim arsenale manometr, pozwalający idealnie dopasować ciśnienie opon do wymagań roweru i jego użytkownika. Przykładem tego rodzaju pompek będzie standardowy kompresor, ale w coraz większej liczbie miejsc, szczególnie przy ścieżkach rowerowych w miastach, spotkasz zestawy naprawcze, które też oferują specjalne pompki stacjonarne.

Dzięki lekturze tego tekstu z pewnością wiesz już, jaka pompka do roweru będzie najlepsza dla Twoich potrzeb. Mamy nadzieję, że awarii na szosie będziesz miał jak najmniej, a maksymalne ciśnienie w oponach utrzyma się jak najdłużej.